Review Bontrager Hilo triathlonzadel

Het vernieuwde Bontrager Hilo triathlonzadel is sinds eind verleden jaar verkrijgbaar, maar bevindt zich een beetje onder de radar. Geheel onterecht! De vorige versie die toch behoorlijk populair was verdween plotseling uit de collectie en gedurende bijna een jaar had Trek geen opvolger in huis. De nieuwe uitvoering is nu leverbaar in een ‘standaard’ en een carbon rails uitvoering. Resp. zijn ze van de namen de Comp en Pro voorzien.
De Comp is een zeer betaalbare variant geworden met een verkoopprijs van € 79,95 en de Pro is € 199,95. Kies je voor de Pro dan moet je tevens rekening houden dat je een zadelklem moet hebben die geschikt is voor oversized rails zoals dat vrijwel standaard is bij alle carbon rails zadels.

De verschillen tussen het oude en nieuwe zadel:
⦁ Het oude zadel was een zogenaamd ‘lang zadel’ met 26 cm en het nieuwe zadel is een stuk korter met 24 cm lengte.
⦁ De breedte van het oude zadel was op de neus 40 mm en het nieuwe zadel is maar liefst 20 breder, maar omdat je hierdoor beter op het voorste deel van het zadel kunt zitten geeft het meer dan genoeg ‘thigh-clearance’. Dit zadel kan echt een optie zijn voor fietsers die nu op sommige ISM modellen net teveel breedte hebben en het zadel dan contact maakt met de dijbenen.

Het nieuwe zadel is voorzien van een groot kanaal tussen de twee delen waar je op rust. Dit moet ervoor zorgen dat je veel minder druk ervaart op de zenuwbanen, prostaat, het schaambeen, enfin, you get my point. De druk wordt verplaatst naar de zogenaamde Ischial Ramus / Pubis bones en het zadel scoort goed bij zowel dames als heren.

De foam van het zadel is comfortabel, niet te zacht en niet te hard, precies goed om ondersteuning te geven hoewel uiteindelijk elk individu zijn eigen voorkeur heeft. Wat we nu na een aantal maanden bike fit’s en zadels testen zien is dat het zadel voor een grote hoeveelheid rijders veel comfort geeft. Nieuw is ook de mogelijkheid om het specifiek voor dit zadel gemaakt aerodynamische bidonsysteem te monteren. Het systeem en zadel zijn voor elkaar ontwikkeld en de bevestiging is uniek voor het zadel. Het systeem kan naar voorkeur 1 of 2 bidonnen dragen en zowel onder als ‘in’ het systeem is ruimte om binnenband(en), CO2 patroon(en), e.d. op te bergen. Bontrager heeft tevens meteen 2 nieuwe kunststof cages ontwikkeld die het plaatsen van de bidon(en) terwijl je aan het fietsen bent makkelijker maken vanwege de side slide opening.

Bontrager heeft met dit nieuwe zadel een absolute topper in huis. Zowel qua fit als qua prijs is het een sterk product.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: