Guido Vroemen – trainen met een powermeter

 

Deze week heeft Guido Vroemen een trainingsweek in Girona (Spanje) georganiseerd voor wielrenners en triatleten die meer willen weten over trainen met een vermogenmeter:  https://www.campobicicleta.com/event/powerweek-met-guido-vroemen/

Vermogen is namelijk een meet eenheid, die alles zegt over het prestatievermogen van een atleet. Als je weet hoeveel vermogen iemand kan leveren per tijdseenheid, dan kun je daar uit afleiden hoeveel energie deze atleet kan vrijmaken en dan benutten om zichzelf in beweging te zetten. Zowel op de fiets als hardlopend kunnen we dit vermogen toepassen. In deze week wordt de atleten door Guido geleerd wat vermogen is en hoe ze dit kunnen gebruiken voor hun trainingen en hun wedstrijden. Als je namelijk weet hoeveel vermogen je kunt volhouden gedurende een bepaalde tijd, dan kun je ook uitrekenen hoeveel vermogen je kunt leveren op het dubbele van die tijd, of op de helft hiervan!

De eerste dag werd iedere fiets voorzien van een power meter (mocht dat nog niet het geval zijn) en werden er een aantal testen uitgevoerd. In deze testen werden achtereenvolgens het explosieve sprintvermogen, het anaerobe vermogen en het VO2max aerobe vermogen getest door middel van 5 sec MAX sprints, 1 min MAX interval en een 5 min MAX interval. Hieronder in de grafiek zie je hoe dat er uitziet na afloop als de data geüpload zijn in Trainingpeaks.

Sprint:
Beste 5 sec waarde hier is 1112 Watt

Anaerobe motor 1 min:
Beste 1 min waarde hier is 530 Watt

VO2max vermogen:
Beste 5 min waarde hier is 316 Watt (Normalized Power)

Met behulp van deze testgegevens wordt het vermogen berekend wat een atleet dan ongeveer 45-60 min vol kan houden, het zogenaamde Anaerobe Drempel Vermogen (ADV) of in Engelse term Functional Threshold Power (FTP). Als we deze waardes van 1 min en 5 min als voorbeeld gebruiken dan zal bij deze atleet het ADV op ongeveer 270 Watt liggen. Met deze waarde worden de trainingszones gemaakt voor de rest van de trainingsweek. De zones zijn als volgt in percentages verdeeld:

 

De trainingen die in deze week plaatsvinden zullen verschillende doelen hebben en iedere trainingen heeft zijn eigen oefenvormen om het doel te bereiken. Een interval tijdens een VO2-max training zal dus bij een ADV van 270 Watt met een vermogen van tussen de 285-325 Watt gereden worden gedurende een aantal minuten (hoe hoger vermogen, hoe korter interval). In de hier onderstaande tabel staat welke zone op welke manier getraind kan worden.

Naast de trainingen op de fiets met vermogen meter zijn er ook hardloop trainingen waar vermogen wordt gebruikt. Tijdens deze looptrainingen wordt het vermogen gemeten door een footpod van Stryd. Deze berekent hoeveel vermogen er nog is om met een bepaalde snelheid hard te lopen, ook wordt hierin meegenomen of je heuvel op of af loopt. Helaas houdt deze footpod geen rekening met wind en ondergrond. In de berekening worden hier vaste waardes voor genomen. Bij omstandigheden waar dus weinig wind is en je op verharde ondergrond loopt kun je dus prima gebruik maken van deze hardloop vermogen meter. De theorie van training werkt zo goed als hetzelfde als bij fietsen. Hieronder zie je een voorbeeld van een interval hardloop training met een Stryd vermogen meter.

 

Tijdens enkele avonden vinden er presentaties plaats waar wordt uitgelegd hoe de theorie achter trainen met vermogen werkt en worden er analyses uitgevoerd van datafiles van de trainingen en testen die zijn uitgevoerd. Aan het einde van deze week kan iedere deelnemer zelfstandig zijn eigen vermogen files analyseren en ook is er dan duidelijk welk energiesysteem wordt getraind bij bepaalde vermogens. Je kunt de theorie altijd teruglezen in het boek Geheim van Wielrennen .

Voor meer info:

https://www.trainingpeaks.com/coach/guidovroemen

https://www.smamiddennederland.nl/sportartsen/guido-vroemen/

Ruud de Haan

Ruud de Haan

De andere helft van het bekendste speakerduo van Nederland, zoekt elke maandag zijn stem terug, beweert zelf ooit aan triatlon gedaan te hebben, hoopt dat er geen beeldmateriaal bovenkomt van die Speedo-periode... ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: