ISM zadels

Zadelpijn, schuurplekken, wrijving, irritatie, het is net ‘rosbief’ en de bekende ‘ik krijg een slaapzak’…..het zijn de meest gehoorde klachten bij veel fietsers en triathleten in het bijzonder. Op zich niet heel opmerkelijk dat we juist op deze plek klachten krijgen omdat we veel van ons lichaamsgewicht laten rusten op een relatief klein deel van het lichaam. Een lichaamsdeel waar moedertje natuur in eerste instantie al helemaal nooit had bedacht dat we precies op dat plekje zouden gaan leunen en waar zij daarom lekker veel zenuwbanen en andere gevoelige delen heeft gepositioneerd.

Inmiddels al een aantal jaar het grootste zadelmerk onder de triathleten is ISM, ook wel bekend als ISM Adamo. De toevoeging ‘Adamo’ is in de loop van de jaren weggelaten en gaat het merk nu door het leven als ISM. Het merk heeft een groot aantal modellen, vormen hardheden.

We pikken de meest gekozen modellen er in dit artikel uit en leggen uit waar de verschillen in zitten (no pun intended:-)).

De grootste verschillen zitten in de lengte, de vorm en de hardheid van de foam. ISM heeft haar zadels in verschillende categorieën ingedeeld. De meest populaire in triathlonland zijn de PR en de PN modellen. PR staat bij deze categorie voor Performance Recreation en PN voor Performance Narrow. Zoals je wat verder in het artikel kunt lezen is er echter niet veel waarde toe te kennen aan de toevoegingen ‘Recreation’ of ‘Narrow’.

De ISM zadels worden verder aangeduid met een lengte en een breedte van het zadel. Deze beide maten zijn echter maten waar je niets aan hebt. En je ook geen enkele indicatie geven over hoe je op het zadel zit zoals dat bij een normaal racezadel wel het geval is. Daar zegt de breedte van het zadel, meestal, iets over de relatie tot de breedte van je zitbotjes. Bij een ISM zit je echter niet op je zitbotjes, je zit op je pubic rami. De 2 botranden die in het verlengde van de zitbotjes liggen. Je kunt op een ISM om die reden ook veel makkelijker je bekken roteren zonder dat de druk op het ‘soft tissue’ toeneemt hetgeen het ‘liggen’ in de aerobar houding een heel stuk comfortabeler maakt.

De ‘echte’ maten waar het bij ISM zadels om draait en voor de fit van zadel bepalend zijn zijn de volgende:

  • de lengte van de prones (de 2 neusdelen)
  • de breedte van de ruimte er tussen in (op het midden van de lengte van de prones)
  • de breedte van de prones zelf
  • de breedte van het zadel op 1 cm vanaf de neus, 5 cm vanaf de neus en 8 cm vanaf de neus

In de PR serie is de PR2.o de meeste gebruikte. De foam hardheid van de PR20.0 is level 40, de lengte is 25 cm en de breedte is 13 cm.  De echte maten zijn:

  •  de lengte van de prones (de 2 neusdelen): 100 mm
  • de breedte van de ruimte er tussen in 20 mm
  • de breedte van de prones zelf: 25 mm
  • de breedte van het zadel op 1 cm vanaf de neus, 5 cm vanaf de neus en 8 cm vanaf de neus: 59 mm, 71 mm en 84 mm

In de PN serie zijn er 3 veel gekozen modelen. De PN1.1 bestaat al een tijdje en wordt bijzonder veel gebruikt. De foam hardheid van de PN1.1 is level 40, de lengte is 27,5 cm en de breedte is 11 cm.

  •  de lengte van de prones (de 2 neusdelen): 100 mm
  • de breedte van de ruimte er tussen in 24 mm
  • de breedte van de prones zelf: 25 mm
  • de breedte van het zadel op 1 cm vanaf de neus, 5 cm vanaf de neus en 8 cm vanaf de neus: 60 mm, 70 mm en 83 m

En de 2 laatste zijn sinds eind verleden jaar/begin dit op de markt en nemen een heel erg groot deel van de verkoop in beslag. De PN3.0 en de PN3.1. Ze delen dezelfde vorm, maar alleen een verschil in hardheid. De PN3.0 is foam hardheid 30 en de 3.1 is hardheid 40. (hoe hoger de waarde, hoe zachter de foam padding is)

  •  de lengte van de prones (de 2 neusdelen): 100 mm
  • de breedte van de ruimte er tussen in 28 mm
  • de breedte van de prones zelf: 22 mm
  • de breedte van het zadel op 1 cm vanaf de neus, 5 cm vanaf de neus en 8 cm vanaf de neus: 56 mm, 70 mm en 75 m

Duidelijk zichtbaar is dat er verschil is tussen de maten, maar ook de vormen verschillen duidelijk van elkaar zoals hieronder goed is te zien. De PR2.0 en de PN3.0/3.1 modellen hebben bijv. duidelijk een grotere curve zitten in de prones dan bij de PN1.1 het geval is. Voor veel fietsers geven deze 2 zadels ook meer dijbeen-ruimte dan dat bij de PN1.1 het geval is.

Maar de juiste zit positie op een PN1.1 is ook weer verder naar voren en gebruik je eigenlijk alleen maar de eerste 3 a 4 cm hetgeen in dat geval ook weer genoeg dijbeen-ruimte geeft. Zoals je goed kunt zien bij de afbeelding van Mirinda Carfrae hieronder. Ze zit echt op de uiterste paar cm van het zadel waardoor ze toch genoeg ruimte heeft om geen wrijving te hebben.

De vraag is alleen of je de specifieke druk op de twee pubic rami botten aan kunt. Wat voor de 1 een prima draagbare druk is is voor de ander een complete marteling. Het is ook onmogelijk om van te voren te zeggen welke van deze zadels bij jou passen, of er überhaupt wel een ISM past of dat je toch nog weer iets anders moet zoeken.

Wat we wel kunnen zeggen uit de ervaring van de laatste 8 maanden is dat de twee nieuwe varianten, de PN3.0 en de 3.1, zeer populair zijn. En zelfs door voorheen ISM-haters gekozen worden als comfortabel zadel. De beste manier om deze zadels te testen blijft een kwestie van proberen via een zadeltest en zorgen dat de zadels telkens op de juiste manier worden gemonteerd. Omdat je op elk van de 3 ISM zadels net weer even anders zit moet het zadel ook weer anders gemonteerd worden zodat je houding op de fiets (mits die goed is) gelijk blijft. Alleen de zadelhoogte en setback worden aangepast naar de positie die ervoor zorgt dat de rest van je houding op de fiets gelijk blijft.

Een voorbeeld waar een ISM zadel verkeerd is gemonteerd en daardoor de positie van deze atlete vokomen verkeerd is gegaan. Haar zadel naar cockpitlengte is door de verkeerde plaatsing van het zadel veel te kort geworden.

Mocht je ergens zadels gaan testen voor je triathlonpositie dan is een minimale eis dat je in elk geval deze 4 modellen van ISM kunt proberen. Naast een aantal andere ‘verplichte’ aanwezige modellen van o.a. Cobb, Bontrager en Fizik.

Happy riding!!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: