Met Codatronca
De nieuwe Met Codatronca aero helm is een beetje onder de radar geïntroduceerd. In de week voorafgaand aan de Ironman van Hawaii werd de Met Codatronca aan het publiek laten zien, maar de introductie raakte een beetje verloren in al het Kona-geweld van nieuwe fietsen.
En dat is jammer want Met lanceert hier een hele fijne aerohelm die wat meer aandacht had verdiend. De Codatronca is een zogenaamde ‘wide body’ helm met een short tail die aero blijft in veel verschillende hoofdposities. Hij oogt iets minder ‘wide’ dan de andere aero helm van Met, de Drone, maar heeft nog steeds de specifieke design feature dat de helm zo breed is dat als het ware de luchtstroom om en over de schouders heen wordt geleid. En het ‘wide’ design is nog steeds wel breder dan veel andere helmen.
Maar er is meer. De vorm van de helm is zo gemaakt dat onder de meeste yaw angles en hoofdposities veel van de aerodynamische eigenschappen blijven behouden en de helm daardoor zeer geschikt is voor middle en long distance triathlon. Iedereen die deze afstanden doet weet dat naarmate de tijd verstrijkt het steeds lastiger wordt om je hoofd precies in de juiste positie te houden en dat niets zo lekker is om je hoofd dan even te laten ‘hangen’.
Maar draag je een long tail aero helm dan steekt meteen die punt zo lekker de lucht in en daar gaat je aerodynamica. Een andere factor die hierbij een rol kan spelen is het gewicht van een helm. Hoe langer je in aero moet zitten hoe meer het gewicht op je hoofd een rol gaat spelen. Je nekspieren moeten immers het gewicht als het ware ’terugtrekken’ naar achteren om nog een beetje naar voren te kunnen kijken. En je wilt ook niet dat je hoofd teveel boven je rug uitsteekt als een soort losse bol vol in de wind komt te staan.
Hier scoort de Met Codatrinca een dikke 10. Het is één van de lichtste echte aero helmen op de markt. De Giro Aerohead voelt in vergelijking met de Met Codatronca aan als een baksteen. De Aerohead weegt in maat M 458 gram (gewogen op de weegschaal) en de Codatronca komt slechts uit op 373 gram, voor beiden geldt dat dit incl. lens is. Dat is een verschil van 85 gram en in een race van 5, 6 of zelfs 7 uur gaat dat echt invloed hebben op je nekspieren en het volhouden van je positie.
De Codatronca wordt geleverd met een perfect sluitend vizier dat uit een integraal deel van de vorm van de helm bestaat. De helm is niet bedoeld om zonder het vizier te gebruiken omdat helm en vizier de aerodynamica als geheel bepalen. Standaard komt de helm met een licht getinte lens. Deze zal prima functioneren in de meeste omstandigheden, maar er zijn ook een clear- en een spiegellens beschikbaar. En die zijn eindelijk ook eens keer betaalbaar met € 29 per lens.
De lens wordt op zijn plek gehouden door verschillende magneten die meer dan voldoende kracht hebben. Toch is het in het begin even oppassen met het opzetten van de helm. De eerste paar keer ‘verloor’ ik bijna de lens omdat ik de helm té ver wilde uitbuigen om hem over de oren heen te krijgen. Maar na een paar keer had ik het truukje te pakken en wanneer ik hem nu in een bepaalde hoek over het hoofd laat glijden zit hij meteen goed. De lens kan overigens ook omgedraaid op de helm worden geplaatst, mocht je bij slecht weer of in T1 behoefte aan hebben.
Een ander punt dat bij middel- en long distance triathlon een rol kan spelen is de ventilatie. Voor mij persoonlijk zijn sommige helmen een soort bakovens. Als de ventilatiegaten niet precies goed op de juiste plek zitten dan heb ik het gevoel dat ik in een soort snelkookhelm zit. Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Bij de Codatronca is er in elk geval goed over nagedacht. Er zitten aan de voorzijde 3 ventilatie openingen die de lucht op het voorhoofd en over het hoofd heen laten stromen. Aan de achterzijde zit een opening om de warme lucht er uit te laten. De lens zit wel vrij dicht bij het gezicht en dat zal bij echt warm weer of grote zweters kunnen zorgen voor transpiratie ‘stromen’ op de lens. Maar dat is eenvoudig te verhelpen door de lens te behandelen met anti-fog, baby shampoo, etc. Voor mij het tijdens het testen geen big issue, maar goed, ik heb de helm niet meer kunnen testen in een 25 a 30 graden weertje.
Het laatste leuke design ‘dingetje’ is de sluiting. De sluiting onder de kin is een best leuk bedacht magneetklipje dat wanneer je door hebt hoe het zit erg handig is. De helm zelf sluit met een frame dat niet veel anders is dan bij veel andere helmen. Er zit een draaiknop aan de achterzijde om hem strakker/losser te draaien en die is zelfs tijdens het rijden nog wel te bedienen. En er zit een zogenaamde positie shifter in de helm waarmee je hem meer naar voren of naar achteren op het hoofd kunt roteren. De helm is daarnaast ook prima geschikt voor dames met paardenstaarten.
De Met Codatronca is voor € 299,95 verkrijgbaar in zwart/rood en wit/zwart en leverbaar in S (52/56 cm), M (56/58 cm) en L (58/61) en komt incl. een softbag om de helm veilig in te vervoeren.