Hendri Markvoort; triathlon Holten, manager Carlijn en Maya en nog veel meer

 

Wie de top-organisatie van de triathlon van Holten kent, kent Hendri Markvoort. Stel jezelf eens voor.

Vanaf het eerste jaar ben ik betrokken bij de triathlon in Holten en inmiddels ga ik mijn 35ste jaar in. Ik werd destijds gevraagd om te helpen door de voorzitter van de atletiekvereniging. In het dagelijks leven werk ik nog 20 uur als hoofd voeding in het ziekenhuis en daarnaast ben ik eigenaar van 01Events.

 

 

Hoeveel tijd ik gemiddeld besteed aan de triathlon Holten? De laatste jaren iets minder dan in bijvoorbeeld de jaren van 2000 tot 2009. Ik denk dat ik toen gemiddeld wel 15 tot 20 uur per week besteedde aan de organisatie. Het voorbereiden van internationale wedstrijden heeft veel tijd gekost. Voor het EK van 2009 deden we bijvoorbeeld al in 2007 een pitch. We wonnen die en hadden daarna nog 2 jaar de tijd voor de voorbereiding en organisatie. De laatste jaren zijn de taken meer verdeeld en kost de sponsoring ook minder tijd.

 

 

Wat voor iedereen, maar vooral voor de deelnemers, opvalt is het enorme hoge niveau van de organisatie bij de triathlon van Holten. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar, ieder jaar opnieuw?

Door het wij-gevoel. Vanuit het dorp is er een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor de organisatie van dit evenement. Gastvrijheid vanuit het dorp gaat ook boven alles. De Triathlon Holten kan ieder jaar rekenen op vele vrijwilligers. Wij hebben vrijwilligers staan bij drinkposten, in de bediening van de VIP tent, bij de opbouw, spandoeken ophangen, pers, verzorging, meldposten en nog veel meer! Deze grote groep vrijwilligers vraagt om een adequate vrijwilligersorganisatie. We hebben alle vrijwilligers ingedeeld in diverse blokken. Ieder blok kent een blokhoofd. Onze vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk om elke keer dat hoge niveau neer te zetten.

 

 

Je bent veel meer dan de drijvende kracht achter de triathlon van Holten. 01Events is het bedrijf wat veel meer doet dan alleen de triathlon van Holten. Vertel eens wat 01Events nog meer doet?

01Events is in 2010 ontstaan. Martin Pieters (voorzitter Triathlon Holten) en ik werden door de ijsclub gevraagd om een huldiging te organiseren voor Olympisch kampioen en Holtenaar Mark Tuitert. We bedachten een grootschalig evenement en 2 weken later stond dit er. We hadden alles voor elkaar. Met een optreden van Erik Hulzebosch, de presentatie door Edwin Evers en de aanwezigheid van Erica Terpstra.

 

 

Toen dachten we; ‘als we dit als hobbyisten kunnen, dan kunnen we ook een bedrijf starten’. Niet met de intentie om voor onszelf te beginnen, maar gewoon voor erbij. Omdat we plezier beleven aan de organisatie van evenementen. Sinds 1 januari 2018 ben ik, in goed overleg met Martin, alleen verder gegaan met 01Events.

01Events is gespecialiseerd in PR, event organisatie en sponsoring voor (sport)evenementen zoals de Triathlon Holten. Andere evenementen zijn Diepe Hel Holterbergloop, Tractorpulling Lochem, Twente Mixconcert, Uutmarkt Holten, Modespektakel Hengelo, Veur de Bakker Bathmen, Prinsjesfestival van de Provincie Gelderland, Motorcross Markelo en de Bevrijdingsdag Wageningen. Naast de diverse evenementen, waar ik achter de schermen voor werk, ben ik ook manager van Carlijn Achtereekte en Maya Kingma. En vanuit 01Events werk ik als accountmanager voor TTM Events Facilities uit Deventer.

 

Organiseren zit je in het bloed, dat hebben we veelvuldig kunnen ervaren. Maar hoe krijg je het voor elkaar om zaken zo divers gedurende een jaar van al je aandacht te voorzien en te zorgen dat er een topevenement staat.

Door mijn gedrevenheid. Als je dat niet hebt, dan ben je nergens. Ik ben niet van het wegzetten van alleen een bandje tijdens een feestje. Ik denk in concepten. Alles wat met events en belevenis te maken heeft, vind ik gaaf. Ik ga ook niet voor minder, maar ga altijd voor groei. Ik wil altijd meer uit een evenement halen dan wat er nu uitgehaald wordt.

 

Wat biedt de inbreng van 01Events aan een bestaande organisatie extra?

Ten eerste kennis, ervaring en netwerk. Daarnaast ben ik bovenal een teamplayer. Samenwerken vind ik belangrijk. Iets dat goed gaat, hoef ik niet over te nemen. Ik werk ook nooit alleen, maar in een team met vaste partners. Ik zie mezelf meer als een puzzellegger. Ik zorg er voor dat alle stukjes op de juiste plek komen. Daarvoor zet ik mijn kennis en ervaring in. Het resulteert eigenlijk altijd in een stuk professionalisering van het evenement of de organisatie.

 

 

Je gaf net aan dat je de manager van Carlijn Achtereekte en Maya Kingma bent geworden. Hoe is dat ontstaan?

Carlijn heb ik ontmoet op de evenementenpresentatie van de triathlon Holten. We hadden gelijk een klik. Ik zag mogelijkheden en Carlijn zocht ondersteuning, dus zijn we een samenwerking aangegaan. Voor Maya geldt eigenlijk hetzelfde. We kwamen op elkaars pad. Maya heeft talent en de potentie om een Olympische triatleet te worden. Als zij zich focust op haar sport en ik op haar sponsoren, dan gaat ze heel ver komen.

 

 

Wat is je rol als manager voor beide topatleten, betekent dat ook dat je meereist met hen naar de wedstrijden, etc etc? En wat verwachten topatleten als Carlijn en Maya van een manager?

Nee, in principe reis ik niet mee naar wedstrijden. Die ondersteuning gaat via de bond. Ik deel mijn ervaring en netwerk op het gebied van sponsoring met ze en adviseer ze daar in. Ik probeer nieuwe sponsors binnen te halen en regel alle omlijstende zaken, zoals interviews, lezingen of clinics.

 

Wat is het doel van 01Events dit jaar en in de toekomst?

Ik ga voor continuïteit en mijn wens is om uiteindelijk een volledige baan te maken van 01Events.

Ruud de Haan

Ruud de Haan

De andere helft van het bekendste speakerduo van Nederland, zoekt elke maandag zijn stem terug, beweert zelf ooit aan triatlon gedaan te hebben, hoopt dat er geen beeldmateriaal bovenkomt van die Speedo-periode... ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: