5 redenen to “KEEP ON TRAINING” tijdens de Corona Crisis : Frank Huisman Tri-Experience

Frank Huisman van Tri-Experience belicht het nut van blijven trainen.

In tijden van de Corona crisis ben je dan als triathlon coach in ene heel erg druk…
Met het herinrichten van seizoensopbouw en schema’s omdat het ene na het andere evenement gecancelled wordt, maar meer nog met motiveren. Veel atleten hebben ineens hun vraagtekens en bevinden zich in een motivatie dip: heeft het nog wel zin dit seizoen? Waar trainen we nog voor? Als je A-race vroeg in het seizoen staat gepland, wordt het allemaal wel spannend…de eerste annuleringen van wedstrijden in de maand Juni komen binnen.

 

Toch is het erg belangrijk om constructief te blijven trainen in deze periode, natuurlijk wel met in acht name van een aantal zaken, zoals de maatregels opgelegd door de regering (afstand, niet in groepen etc) maar ook het vermijden van heel intensieve trainingen, of heel lange duurtrainingen.

Hier een aantal tips om toch je motivatie te hoog te houden, in deze uitzonderlijke tijd, to “KEEP ON TRAINING!”

 

FIND YOUR PURPOSE. Ofwel bezinning; bedenk eens goed wat nu echt je doel is. Nee, niet die halve of hele IRONMAN die je als A-race op de kalender hebt staan, maar waarom doe je die race? Wat is de diepere motivatie hiervan? Is dat om ultiem fit te zijn? Het beste uit jezelf te halen? Jezelf mentaal en fysiek op het voor jou hoogst mogelijke niveau te krijgen? Of houdt je gewoon van noeste trainingsarbeid en zware fysieke uitdagingen?Wat je antwoord ook is; hoogstwaarschijnlijk is die A-race toch niet de echte reden van jou als triatleet. Zoals een oude wijsheid zegt, is de weg naar het doel belangrijker dan het doel zelf. Dus….blijf die weg volgen en KEEP ON TRAINING!

 

ASICS (geen reclame hoor), maar: Anima Sana In Corpore Sano, ofwel een gezonde ziel in een gezond lichaam. Door alle maatregelen, is ons sociale leven ineens flink beperkt, en in geval van een verdere beperking in de vorm van een LockDown nog meer. Dit is mentaal een flinke tik voor iedereen. Motion = Emotion: van bewegen wordt je geestelijk en metaal gezonder, creatiever en meer weerbaar voor deze situatie, dus KEEP ON TRAINING!

 

STAY FIT: De kans is groot dat je nu in eens thuis op de bank of achter de PC zit en meer tijd hebt om vrij in te vullen voor trainingen. Toch wordt aangeraden om geen intensieve trainingen te doen en niet te lange duurinspanningen, omdat je hiermee je weerstand omlaag brengt en mogelijk vatbaar bent voor “het” virus.
“Consistency is Key” als duursporter, je kunt nu wel meerdere korte, middellange duur- en hoog kwalitatieve trainingen doen. Door een goede consistente trainingsopbouw, waarbij belasting en belastbaarheid goed in balans blijven, kun je toch blijven bouwen en wordt je geleidelijk sterker. Lukt het jou om dit de komende weken vast te houden? Dan ben je fitter, sterker en meer bewapend tegen  virussen, dus KEEP ON TRAINING!

 

TECHNIEK: Als je meer tijd hebt om na te denken over allerlei zaken, verdiep je dan in je technische verbeterpunten. Fietshouding, traptechniek, je  pasfrequentie en ja toch ook je zwemtechniek, door bijvoorbeeld met trainingcords nu heel bewust de juiste zwembewegingen in te slijpen, zodat je straks als je weer het water in duikt, technisch beter gaat zwemmen.
Door meer technische trainingen te integreren in je programma, ontwikkel je de efficiency en effectiviteit van je bewegingen. Ook kun je meer aandacht besteden aan een soepel en sterk lijf door lenigheids- en krachtoefeningen (zie onze wekelijkse landtraining van 3Xp), wat voor zowel zwemmen, fietsen en lopen een basis vormt voor betere houding en techniek. Dus: KEEP ON TRAINING !

 

NO PRESSURE. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Met de onzekerheid of je evenement wel doorgaat, kun je ook zeggen ”we gaan het wel zien”, want wat je niet kan beïnvloeden moet je accepteren.
Daarmee is het ook onzinnig om je druk te maken of om jezelf druk op te leggen als je bijvoorbeeld een training mist, of je langere duurtrainingen niet kunt doen. Focus op wat je in deze tijd nog wel kunt doen en geniet van het feit dat dit kan. Dus KEEP ON TRAINING!

 

Last but not least, Train Smart!
Overleg wel even met je coach wat wel en niet verstandig is om te doen in deze periode, blijf gezond en KEEP ON TRAINING !

Ruud de Haan

De andere helft van het bekendste speakerduo van Nederland, zoekt elke maandag zijn stem terug, beweert zelf ooit aan triatlon gedaan te hebben, hoopt dat er geen beeldmateriaal bovenkomt van die Speedo-periode... ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.