Yvonne van Vlerken: Vrouwenzaken taboe deel 2

Daar mijn artikel van vorig jaar nog al wat te weeg heeft gebracht en indruk achter gelaten heeft, is het de tijd om een vervolg te schrijven. Dit dus nu passend tot de vrouwenweek van Trikipedia, aldus hier vrouwenzaken taboe deel 2 🙂
Had ik het in het artikel vorig jaar over de vrouwelijke cyclus, ongesteld zijn en de taboes over dit onderwerp, wil ik nu graag een stapje verder of wel dieper op dit onderwerp in gaan, het is dan wel handig als je het andere stuk eerst even gelezen hebt: https://trikipedia.nl/2019/11/25/yvonne-van-vlerken-vrouwenzaken-taboe-niet-voor-mij/

Denk eens even aan een groep meiden die je kent, of ziet, het fietsclubje van zondag, de meiden van de triathlonvereniging of wellicht dat leuke hardloopgroepje van zaterdagochtend: wist je dat 35%-40% van de vrouwen een onregelmatige cyclus of zelf helemaal geen cyclus hebben? Terug naar dat groepje meiden, dat is dus 1/3 van die dames, houdt in dat een enorme grote groep vrouwen problemen heeft met hun cyclus.
Er komt steeds meer aan het licht wat betreft dit onderwerp, het probleem is een beetje dat de meeste wetenschappelijke bevindingen enkel in het Engels voor handen zijn.  Er is inmiddels veel informatie, bijvoorbeeld van de absolute goeroe op dit gebied, Dr. Stacy Sims, maar er wordt nog steeds veel te weinig over gesproken en te weinig aan gedaan.

Los van alle medische redenen waarom je een probleem kunt hebben, bijvoorbeeld een bekende, endometriose (bloedingen buiten de baarmoeder), wil ik me hier vooral richten op één veel voorkomend probleem, één waar jezelf een enorme invloed op hebt en hierdoor ook door jouw zelf positief beïnvloeden kunt. Laat het duidelijk zijn dat ik geen dokter ben en dat het volgende een verhaal is uit eigen ervaring, uit ervaring als coach en het werken met een grote groep meiden. Het mag ook duidelijk zijn dat het voor mij een absolute “Herzensangelegenheit” is (sorry mijn Nederlands is niet meer zo goed) om dit aan te spreken en andere meisjes, vrouwen te helpen een gezonde sportieve vrouw te zijn en zich niet verkeerd te laten begeleiden door wie dan ook!!!!

Ik wil het hebben over LEA, Low Energy Availabilty, kortom wat inhoud dat je een te kort aan energie hebt om de dagelijkse vraag te dekken. Dit kan uiteraard af en toe wel eens voorkomen, gebeurd dit echter vaker is er sprake van LEA met alle gevolgen van dien.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, je hebt voor je dagelijkse normale leven of bestaan een bepaalde hoeveelheid energie nodig, nemen we maar bijv. 1500 kcal voor een gemiddelde vrouw (dit is voor iedereen anders en hangt af van je grote, gewicht, leeftijd, lichaamssamenstelling enz.). Deze energie is enkel en alleen al nodig om alle processen in je lichaam de laten functioneren, alles wat jij als actieve vrouw ernaast nog doet komt er bovenop. Dat dit snel een enorme hoeveelheid wordt, mag duidelijk zijn.
Nemen we bijvoorbeeld Kim, 1, 68 groot, 58 kg, ze doet aan triathlon en heeft een druk bestaan met 2 kindjes en een part time baan. Vandaag doet ze een duurloopje van 50 min wat haar 500 kcal kost, ze gaat ook ’s avonds als de kids op bed liggen nog met een groepje zwemmen en voor deze 45 min heeft ze ook 350 kcal nodig, hier de 1500 die ze als basis heeft erbij, zitten we aan 2350 kcal. Door haar drukke leven is er niet zoveel tijd om rustig te zitten en te eten en ze moet echt haar best doen om die 2350 kcal binnen te krijgen en niet in LEA te vallen.
9 van de 10 Triathlete die ik ken zijn zoals Kim, familie, werk, trainen, huishouden enz. het is een enorme opgave om werkelijk elke dag uit een LEA vorm te blijven. Het aantal meiden dat hiermee in aanraking komt wordt groter en groter. Ik zie hier echt een mega probleem en het wordt tijd dat iedereen zich hier bewust mee bezig houd.

Één van de gevolgen van LEA is dat je lichaam bepaalde processen op een spaarstand gaat zetten, jij kunt al raden welke het eerst aan de beurt is, precies, je reproductie systeem of terwijl je hormonale huishoud. Persoonlijke verhaal is al bekend, jaren lang geen cyclus voor handen, dokters zeiden dat het niet uitmaakt, komt wel weer goed als je stopt. Weinig of geen hulp of advies, dus maar zelf aan het studeren geslagen, hierdoor op een gegeven moment wel weer een cyclus maar een veel te lange (trage), verder gezocht en verder mega mijn best gedaan om uiteindelijk een gezonde cyclus te hebben, niet enkel voor mijzelf maar over deze weg ook veel kennis opgedaan om andere te helpen. Aan mijn vroegere rusthartslag van 32-34 (29 laagste gemeten bij mijzelf) en een continue lichaamstemp van rond de 35,5 is me nu ook duidelijk waar dit door ontstaan is, inmiddels zijn beide getallen omhoog en ben ik uit mijn “slaapstand” herrezen……. Mijn stofwisseling was zo enorm laag en langzaam dat ik alles op de spaarstand had.

Maakt je het te bond over een langere tijd, in het geval van mijzelf, dan wordt je een RED-S geval, dit staat voor Relative Energy Deficiency in Sport wat vrij vertaald ‘Relatief energie tekort bij sport’ betekent. Het is niet zozeer alleen een verstoord eetpatroon, als wel een verstoorde energiebalans die ten grondslag ligt aan dit probleem. Dit heeft niet alleen een wisselwerking met twee andere factoren, maar is van invloed op vele processen in het lichaam. Ook treft het niet alleen vrouwen, maar komt het ook zeer veel voor bij mannen. Ik kan jullie verzekeren dat ik elke dag met eten achter mijn man aan ren en hem heel goed in te gaten houd, als pro triatleet en met zijn bouw loopt hij, net als vele anderen, ook risico in deze groep te vallen.

Bovenstaande even kort gevat, heb jij het idee dat je cyclus niet optimaal is, of je maakt je zorgen omdat je helemaal geen bloeding hebt, dan luid mijn advies zoek een specialist of sport arts op en bekijk serieus je voeding! Krijg jij voldoende binnen voor, in en na je training, verzorg jij je dus voor je training, tijdens je training maar mega belangrijk direct na je training genoeg? Mocht dit niet het geval zijn, dan verander het nu voor het onnodige schade aangericht heeft. Uiteraard gaan we hier trouwens wel uit van een natuurlijk cyclus zonder voorbehoedsmiddelen die wellicht een invloed hebben op jouw cyclus, er zijn bepaalde voorbehoedsmiddelen die dit uiteraard beïnvloeden.

Ik krijg heel vaak de vraag wat betreft nuchtere training, laat dit nu absoluut duidelijk zijn voor elke actieve sportende vrouw, dit is een echte “NO GO”, dit is inmiddels al zo vaak bewezen en als er iets is wat ik van mijn carrière zou willen veranderen, dan is het wel de oneindige trainingen op lege maag. Mannen kunnen dat graag doen, no problem, maar als vrouw laat aub je vingers er van en ga niet zonder een ontbijt de deur uit, het is schadelijker als je denkt en heeft enkel het averechtse effect dan de reden waarom de meeste het doen.

Onze meiden bei Team Sirius Tri Club krijgen dit niet en ik zou graag iedereen opdragen dit te laten, het kan je hormonen echt heftig negatief beïnvloeden en niemand zit er op te wachten met 39 jaar hetzelfde vonnis als mij te krijgen, je bent in de MENOPAUSE/OVERGANG/WISSELJAREN, hoe je het wilt noemen.
Door o.a. Dr. Stacy Sims maar ook vele andere goede wetenschappers heb ik me slim kunnen maken en inmiddels niet enkel mij, maar ook vele andere meiden weer gezond gekregen, in de overgang was ik definitief niet, De verklaring was te vinden in het bovenstaande verhaal en ook jij kunt weer gezond worden, je kunt je cyclus weer terug krijgen, maar JIJ moet Aktie ondernemen.

Het hele verhaal rond om menopauze is trouwens ook alweer zo’n taboe, om moe van te worden. Ook hier geld weer dat 50% van de bevolking een vrouw is en op een gegeven moment in deze periode komt, niks mis mee, hoort er gewoon bij. Samen met Natasja van ons Team ( Team Sirius Europe) heb ik me hier in verdiept en gespecialiseerd, hier is het heel duidelijk dat je training en voeding aangepast moet worden, jij kunt ook in je wisseljaren en daarna, sterk en gezond prestatie leveren en je ding doen ,deze periode mag in geen geval een taboe zijn, de wetenschap heeft inmiddels veel antwoorden en weet je die om te zetten, komt alles goed. (Eigenlijk hoort hier ook nog eens een verhaal over te komen, volgende keer dan maar 🙂

Belangrijkste uit dit verhaal, als vrouw is het belangrijk je cyclus te tracken, exact bijhouden waar je zit, wat je voelt en hierdoor weten of je in de 1e helft van je cyclus zit, of te wel de Folliculaire fase, vanaf dag 1 dat je ongesteld wordt tot je eisprong, of de tweede helft de Luteale fase die loopt tot dag 1, waar je dus weer je bloeding hebt. Het is super spannend om dit alles te tracken en meer over je lichaam en je gevoelens te weet te komen en vooral ook te begrijpen. Zodra je je hier een beetje in verdiept, zal je zien dat je veel antwoorden krijgt, het is in eens duidelijk waarom je die ene training twee weken geleden nog geweldig neer knalde, maar deze week het echt voor de meter ging , het is allemaal verklaarbaar en wij als coaches kunnen zo samen met jouw het perfecte plan naar jouw ultieme doel en dromen verwezenlijken, je gaat versteld staan van hoe je je lichaam beter leert kennen en je zult zien dat je prestaties zullen verbeteren.

Even terug naar je biologie boekje van vroeger, van die weten we dat een cyclus zo’n 28 dagen duurt, maar pas op, dit is enkel een gemiddelde wat ze hebben genomen, het is heel normaal dat dit per persoon varieert, binnen ons team zie ik meiden met 24 dagen, maar ook met bijv. 33. Toen ik eindelijk een cyclus terug had, was ze aan het begin 40 dagen, de duur van vooral de eerste helft varieert van vrouw tot vrouw. Daarnaast is het ook afhankelijk van de groei van de ovariële follikel, in mijn geval groeide de eicel gewoon nog te langzaam, voor mij was het echter enkel al een overwinning überhaupt een cyclus te hebben. Hoe ik dan naar 28 dagen ben gekomen, is dan ook weer een heel verhaal……. (Ik ga nog eens een boek schrijven 🙂

Als we het nu even heel kort en basis houden, kun je zeggen dat jij als vrouw in het algemeen in de eerste helft van je cyclus het meest gelijk bent aan een man, je prestaties zijn goed, je voelt je goed, hebt veel energie enz.

foto aangeleverd Leontien van Moorsel

Wie kent het trouwens niet het verhaal van Leontien van Moorsel met haar wereld uurrecord terwijl ze ongesteld was, of hetzelfde verhaal met Paula Radcliff…Eigenlijk toch super logisch, je lichaam weet dat je niet zwanger bent, je hormonen zijn allemaal op zijn laagst, dus kun je prestatie leveren. Heb jij in dit geval geen natuurlijk cyclus, kun jij deze geweldige vrouwen power niet voor jezelf gebruiken, super zonde. Dit gezegd wil ik niet weten hoe goed ik was geweest als ik mijn carrière iemand gehad had, met de kennis die Natasja en ik nu hebben en we voor onze meiden gebruiken, het zal altijd een vraagteken blijven……afgesloten hoofdstuk!

Neemt niet weg dat het mijn absolute passie is om andere meiden te ondersteunen en gezond te krijgen.
De tweede helft van je cyclus heb je de hoge hormoon fase, hier is het allemaal een beetje een ander verhaal en hier is het belangrijk met jouw coach of trainer, je training en je voeding op je toch wat andere status aan te passen. Je lichaam heeft hier te doen met verschillende aspecten zoals een hogere lichaamstemperatuur (super spannend om mee te tracken), mindere belastbaarheid, minder snel, goed herstel, hogere ontstekingswaardes in je lichaam en nog een hele lijst.

 

Iedereen is hier individueel, het gaat hier om dat JIJ jezelf trackt, je lichaam beter leert kennen en als het even kan met je lichaam samenwerkt i.p.v. tegen haar! Om al het bovengenoemde is het ook niet aan te raden hetzelfde als een man te trainen, je zware week of weken moeten zo gepland worden dat ze passen met waar jij je bevind in je cyclus. Om dezelfde reden werkt ook een standaard trainingsprogramma niet voor iedereen, wellicht valt daar wel een rustweek precies in de week dat jij je mega vrouwen power tot beschikking hebt, mega zonde uiteraard en je laat een hoop potentieel liggen, erger nog wellicht valt een mega zware belastingsweek wel in jouw “zwakste” moment, met alle gevolgen incl. blessures van dien. Jouw lichaam heeft daar rust en herstel nodig en zeker geen 10x 1 km volle bak op de baan. Communiceer met je coach, jullie moeten hier open , rechtstreeks en duidelijk over kunnen praten! Wil hij of zij dat niet, dan ben je aan het verkeerde adres, we zijn potverdikke in het jaar 2020!

Ik weet ook dat er veel meiden zijn die aan de pil zijn, persoonlijk was ik er al vanaf het begin toen ik dus 13 was of zo, helemaal tegen, grappig dat nu pas duidelijk wordt wat een goed gevoel ik daar had. De meiden die ik train wil ik zonder medische reden liever niet aan de pil hebben en ook hier kun je uitgebreid in detail gaan, maar laten we het kort houden. Door toevoeging van kunstmatige hormonen ben je eigenlijk continue in de tweede fase van je cyclus, die met de hoge hormonen dus, die waar je wat extra uitdagingen hebt, om maar zo te zeggen. Er zijn nu aanduidingen in de wetenschap die zeggen dat je met de pil 3-11% prestatie vermogen laat liggen, dit is uiteraard ook weer mega afhankelijk van vele factoren, maar das echt wel veel. Voorbeeld terug van Kim, zij heeft 2:30 nodig voor een Olympische Triathlon, stel zij zou aan de pil zijn en nemen we maar 4% minder prestatie, dan doet ze er dus 6 minuten langer over…. Maar wat ik veel belangrijker vind, je hebt hier niet al die spannende informatie van jouw lichaam, kan jouw vrouwenpower niet volledig benutten, je hebt geen idee of je een natuurlijke gezonde cyclus hebt en en en…….Ik heb voorbeelden van meiden die dan een kindje willen, van de pil af gaan en er komt gewoon geen bloeding, de pil kan ook een dekmantel zijn voor wellicht een LEA probleem….

Het bovenstaande is al veel informatie, maar toch echt nog maar zo kort mogelijk gehouden en een baby stukje van alles wat we inmiddels weten.
Mijn wens zou zijn dat een ieder zichzelf eens onder de loep neemt , jezelf trackt, jezelf voor in en na je training goed verzorgt en mocht je dan dus zien dat er iets niet klopt, ga dan naar een sportarts of specialist, laat je daar ook niet af schudden zoals velen doen. Jij wilt weten wat er met jouw lichaam gebeurd, is er een medische reden, heb je last van LEA, heb je te veel stress, zoek het uit en wellicht kun jij er zelf veel aan bijdragen een gezonde actieve vrouw te blijven of worden.
In mijn geval heb ik er alles aan gedaan om het tegendeel van mijn vonnis te bewijzen, je kunt het net als mij weer in balans krijgen, het zal niet altijd makkelijk zijn maar het is het waard.

JIJ HEBT MAAR ÉÉN LIJFFIE, ZORG DAT JE HET MET RESPEKT EN LIEFDE BEHANDELD EN HET GEEFT WAT ZE NODIG HEEFT OM JOUW JE VROUWEN POWER OPTIMAAL TE KUNNEN LATEN GEBRUIKEN!

 

 

Ruud de Haan

Ruud de Haan

De andere helft van het bekendste speakerduo van Nederland, zoekt elke maandag zijn stem terug, beweert zelf ooit aan triatlon gedaan te hebben, hoopt dat er geen beeldmateriaal bovenkomt van die Speedo-periode... ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.