Blummenfelt’s nieuwe bike fit

Het zal de meesten van ons met een iets meer dan normale interesse in de sport niet zijn ontgaan. Afgelopen weken was Blu in ons land, in Eindhoven om precies te zijn, om te werken aan zijn positie op de fiets met als doel aerodynamica en zijn fit op de fiets te optimaliseren.

Het resultaat van zijn fit is in elk geval een opmerkelijke net zoals Blu zelf een vrij opmerkelijke atleet is. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de invasie van de Noren echt geweldig maar Blu is op zich wel een geval apart. Fysiek gezien is hij nou niet meteen per sé de afgetrainde atleet, eerder ziet hij er uit als iemand die met enige regelmaat de Mac bezoekt. Hij is niet zoals een hoop andere atleten super afgetraind, maar ergens moet het voor hem heel goed werken want hij rijgt de prestaties aaneen alsof het warme broodjes zijn en het hem geen enkele moeite kost. Ep op alle afstanden wat het nog specialer maakt!

Een bijzonder exemplaar dus en dat geldt ook voor zijn bike fit. Er zijn wat foto’s uitgelekt en daarop is te zien dat hij, om blijkbaar een fit te krijgen die voor hem werkt, ‘wat’ aanpassingen vereisen aan zijn Giant Trinity. En ik vraag me zelfs af of hij met deze huidige aanpassingen wel nog binnen de regels valt van wat je aan een fiets mag aanpassen zonder een gevaar voor je zelf of anderen te worden. De beelden laten het duidelijker worden.

Blu heeft na zijn testen zijn ISM road zadel zover naar voren gezet dat de neus van het zadel een cm of 2,5 a 3 voorbij het bottom bracket komt. Hiermee blijft hij nog net binnen de regels van wat er wel en niet mag. Er is namelijk een regel, en ik denk dat menig jury hier geen enkele wetenschap van heeft, maar hij is er wel dat de neus van het zadel niet verder dan 5 cm voorbij het bottom bracket mag komen. Maar deze regel stamt uit de triathlonprehistorie en was ooit bedoeld voor de ouderwetse lange racezadels en niet voor de huidige korte triathlonzadels. Voor de grap even een pic waarbij we zijn zadel virtueel in het beeld hebben ‘geplakt’.

Dat is een zadelpositie die zo extreem ver naar voren is dat zijn Giant Trinity dit normaal helemaal niet toelaat. Blue heeft daarom een soort metalen verlengstuk op zijn zadelpen laten plaatsen en daarop wordt zijn zadel nu bevestigd. Of dit toegestaan is betwijfel ik, je mag namelijk niet zomaar allerlei wijzigingen aan je fiets aanbrengen die invloed kunnen hebben op de veiligheid. En deze aanpassing is best extreem omdat de meesten met een ISM zadel en de juiste fit op de fiets hebben de neus van het zadel gemiddeld een 15 tot 45 mm achter het bottom bracket hebben staan. Hangt een beetje van het model ISM, fit en wat andere zaken af.

Op de afbeelding hieronder kun je ook zien dat omdat Blu dit heeft gedaan de fiets naar voren ook niet meer past, de lengte is veel te kort geworden en daarom heeft hij hetzelfde moeten doen met zijn armpads. Die rusten nu ook op een soort eigengemaakt verlengstukken waarbij het zwaartepunt een vrij merkwaardige belasting heeft op de hele voorkant van de fiets.

Koppel dat aan de hoek van de aerobar die de ‘praying mantis’ positie heeft maar zijn armpads niet mee geroteerd zijn. Hij leunt dus niet op maar een heel klein deel van de pads. Maar eerlijk is eerlijk, we weten dat hij binnenkort een custom Speeco cockpit heeft dus zijn bezoek in Eindhoven heeft zich niet beperkt tot alleen de windtunnel :-).

Dat maakt het alleen ongelofelijk interessant om te weten waar Giant binnenkort meekomt. Je kunt er vrijwel zeker van zijn dat Giant, ik verwacht vrij snel, met een nieuw model tri / tt fiets gaat komen en ik ben benieuwd of Blu deze positie dan kan herproduceren op de fiets. Het rijgedrag van de fiets wordt namelijk behoorlijk beïnvloed door deze vrij extreme positie.

De vraag is dan waarom kiest Blu ervoor om zo extreem ver naar voren te gaan zitten in een positie die bijna lijkt op de begin jaren ’90, en nu verboden, 90 graden frame van Speedliner.

Ik weet het antwoord natuurlijk ook niet, aerodynamisch lijkt het niet veel sneller te zijn dan zijn ‘oude’ positie maar wel is bekend dat Blu bij het meer rijden op zijn tri fiets last van zijn hamstrings had. Voor hem kan het een manier zijn om via deze positie de kracht en verdeling meer naar zijn quads te brengen en de hamstrings te ontlasten. Heel kort door de bocht kun je namelijk zeggen dat je zadel verder naar voren meer van de quads verlangd en wat verder naar achteren vraagt wat meer van de hamstrings. Maar je wil de quads ook niet zoveel belasten dat de verdeling erg ongelijk wordt, maar het zou een reden kunnen zijn. Alleen Blu en zijn fitter weten het exact, maar het maakt deze atleet nog meer bijzonder en ik ben heel benieuwd hoe hij er straks op zijn nieuwe bike uit komt te zien….

Voorlopig traint hij echt met de aanpassingen op zijn Giant 😉

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.