Ramus Seat triathlonzadels

In de immer voortdurende zoektocht naar het ultieme zadel kwam ik ongeveer een jaar geleden het merk Ramus Seats tegen. Via de mail contact gelegd hebbende met eigenaar Erik Huotari duurde het uiteindelijk nog een aantal maanden voordat we echt aan de slag konden met het testen van zijn zadels. Erik maakt de zadels namelijk voor een deel nog met de hand en zadels maken is niet zijn reguliere job. Dus zadels maken is voor hem avond- en weekendwerk waarbij ook zijn eigen trainingen en gezinsleven er niet al teveel onder mogen leiden.

Kortom, Ramus Seat is nog een upstart business, maar in elk geval één met veel potentie want de testen met de zadels zijn tot nu toe zeer veelbelovend.

Nou ben ik zelf buitengewoon tevreden met mijn BiSaddle, al een paar jaar weet geen enkel ander zadel het comfort dat ik op dit zadel heb te overtreffen, maar met de Ramus Seat zou dat wel eens anders kunnen worden.

De eerste look is op zijn minst bijzonder want het is gewoon héél weinig zadel :-). Erik Huotari heeft goed gekeken naar hoeveel zadel je nu eigenlijk precies nodig hebt in een triathlonpositie en waar veel rijders, mannen en vrouwen, vaak de meeste druk ervaren en hoe je die druk kunt wegnemen. De meest vervelende druk zit op het perineale deel en vaak is deze druk de veroorzaker van het ontspannen volhouden van de aeropositie. Het gevolg is dat je van links naar rechts of van voren naar achteren gaat schuiven alleen schuift je stuur niet met je mee en ben je dus positioneel ook steeds minder goed aan het zitten. Los van het feit dat de druk gewoon heel erg vervelend is en je jezelf naar 2 of 3 uur fietsen afvraagt of het een zadel is of een voorbehoedsmiddel…….

Dat het weinig zadel is laat de afmeting zien en wanneer het zadel op een fiets gemonteerd zit. De ‘hele’ lengte van het deel waarop je kunt zitten bedraagt namelijk maar 17 cm. Meteen helder dat dit een triathlonzadel is en het dus niet UCI legal. Dus als je een officiële tijdrit doet waarbij de UCI regels geldend zijn een no go. Maar voor triathleten geen enkel probleem om er wel mee te mogen rijden.

Naast de twee delen van het zadel valt op hoeveel ruimte er is om de druk op de zachtere weefsels weg te halen. Dat is natuurlijk bij veel andere triathlonzadels, zoals o.a. ISM, ook het geval maar voor een heleboel rijders zijn dan toch ook vaak de twee prones (de twee uitsteeksels aan de voorzijde) te breed of te lang. Bij de zadels van Ramus zijn deze ook vrijwel helemaal verwijderd. Vrijwel alles aan ‘overtollig’ materiaal is weggehaald en tot zover zijn de ervaringen meer dan uitstekend.

Maar zoals voor alle zadels geldt dat ook de Ramus zadels niet voor iedereen geschikt zijn. Mijn eerste testen waren qua gevoel op het zadel en qua druk extreem goed, maar het zadel was voor mij persoonlijk op de twee puntjes bij de neus net te breed. En dan is het weer super handig dat de eigenaar van het merk ook degene is die product development doet. Ik heb mijn gevoel uitgelegd en Erik was zo vriendelijk om een uitvoering te maken met een 10 mm smallere neus en dat scheelt precies dat verschil tussen wat wrijving hebben of geen wrijving hebben. Een nieuw model brengt echter ook wat nieuwe kosten met zich mee, maar dat mocht mijn pret niet drukken. Hieronder kun je het verschil in de breedte van de neus goed zien.

Wat ik een andere super toffe feature vindt is dat de padding van de Ramus zadels heel eenvoudig is aan te passen. Het zijn twee delen die je over de neus van het zadel heen schuift en met een hele goede klittenband vastzitten. En je hebt hier dan keuze in 2 hardheden in één padding, een wat dikkere zachtere padding, een padding met een meer leatherized look en die ook wat gladder is. Deze laatste is ook wat lastiger in het fabricageproces en is daarom beperkter in oplage beschikbaar. Maar natuurlijk super handig dat je wanneer je padding wat minder wordt je deze simpel kunt vervangen voor een nieuwe of als je veel langer wilt fietsen voor een wat zachtere als je daar behoefte aan zou hebben.

De padding is van een wat stroever materiaal, voor de een super fijn omdat het minder makkelijk schuift en je het als het ware een beetje ‘locked’ in je positie. Ik zou zelf misschien iets gladder willen hebben, maar dat weet ik binnenkort als mijn leatherized padding arriveert.

Optioneel is er een extra optie om het zadel uit te rusten met een bevestiging voor 1 of 2 bidonhouders. Om eerlijk te zijn twijfel ik een klein beetje of deze constructie sterk genoeg is om het ‘geweld’ van 1500 ml te dragen en de vibraties van wegdek, hobbels en kuilen op te vangen. Maar dat is slechts een gevoel en ik kan het nog niet staven want ik heb het nog niet kunnen testen in de praktijk. Misschien zit ik er compleet naast en blijkt het veel sterker dan ik nu denk dat het is. Het is ook voor Ramus een nieuwe toevoeging dus in de loop van de zomer weten we hoe goed en sterk dit systeem is. Ik hoop sterk genoeg want er past geen ander systeem op de zadels voor zover ik nu heb kunnen proberen.

De zadel komen in 4 verschillende breedtes, 115/135 mm en 120/140 mm, de twee sets wijken ook iets af in vorm van elkaar. Ik denk dat hier nog wel een extra set aan toe te voegen in de vorm van een 15o/160 mm breedte. Ze kosten € 269 en de 10 mm smallere nieuwe uitvoering gaat € 299 kosten. Niet goedkoop, maar zadelcomfort is voor mij iets waar geen prijskaartje aan kan hangen. Zadelcomfort levert zoveel fietsplezier op dat het mij bijna om het even is wat het kost. Zadels zijn ongelofelijk persoonlijk dus ook voor dit zadel geldt dat het niet voor iedereen geschikt is. Maar ben jij de triathleet die nog steeds klachten heeft tijdens en na het fietsen op de welbekende plek dan zijn de Ramus zadels zeker een test waard en misschien treed je dan in de voetsporen van Sarissa de Vries, onze Nationale recordhoudster op de hele triathlon. Tot nu toe ook de enige ambassadeur van Ramus Seats!

Op dit moment kun je Ramus Seats testen exclusief bij TRIPRO in Hilversum

 

Geschreven door: Jeroen van Geelen, triathlon en materiaal gek en eigenaar van test en triathloncentrum TRIPRO in Hilversum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.