Factor Hanzo, hardcore TT of toch geschikt voor Tri?

Een beetje onder de radar is dit jaar de nieuwe TT bike van Factor gelanceerd. Al eerder in gebruik genomen door en mede ontwikkelt in samenwerking met Chris Froome van Israel-Premier Tech wielerploeg is dit een hele fraaie machine geworden. De versoepeling van de UCI regelgeving maakt het voor de designers en ingenieurs meer mogelijk om met de aerodynamica van het frame en de vork te spelen. Eigenlijk is het een soort van introductie Hanzo 2.0 omdat de hele cockpit na de eerste introductie geheel is aangepast met nieuwe onderdelen. Hieronder de originele cockpit bij de eerste introductie.

 

 

Hele fraaie lijnen, een veel bredere voorvork dan tot op heden mogelijk was binnen de regelgeving, de verlaagde seatstays en de fiets is vanaf de voorzijde gezien echt super smal.

De Hanzo is ontwikkeld als een pure TT machine, maar toch is dit een fiets die t/m de IM 70.3 afstand zeker zeer goed bruikbaar is door triathleten. Op deze afstand kun je alles aan voeding op de fiets meenemen zonder hiervoor extra integrated storage nodig te hebben. Op de Hanzo vind je geen ingebouwde hydration of storage units zoals bij bijvoorbeeld de Canyon Speedmax CFR of de nieuwe Cadex Tri. Ook geen ingebouwde toolbox dus met trainen moet er een klein zadeltasje mee om wat reservemateriaal in te kunnen opbergen. Een bidon op het stuur en één of twee achter het zadel en ready to go.

Het is wel een fiets die je zou moeten kopen als je wat meer ervaring hebt en je positie redelijk dialed-in is. Het ontbreekt in de cockpit nu nog aan een paar zaken die de fiets voor ‘starters’ misschien net niet compleet genoeg maken. Bijvoorbeeld de armpads worden in de hoogte geregeld door een monopost die er qua looks net zo uitziet als bijv. bij de Cervelo P5 of de PX series. Deze monopost kun je bij Cervelo omhoog en omlaag schuiven waardoor je de positie wat in hoogte kunt aanpassen. Dat gaat niet bij de Hanzo, de gebruikte monopost constructie is zo gemaakt dat je deze na het vinden van de juiste hoogte moet afzagen om alles mooi geïntegreerd weg te werken. Dat zou een minpuntje kunnen zijn, hoeft niet per se maar ik vraag mezelf wel af waarom er niet gewoon voor een systeem als bij de Cervelo is gekozen. Dat zou de veelzijdigheid enorm vergroot hebben. Nu is het wel echt een fiets voor de atleet die op zoek is naar de grenzen van aerodynamica en een behoorlijke aeropositie ook goed kan volhouden.

Op het moment van schrijven is er ook bij de standaard uitgave van de fiets nog geen aerobar kanteling mogelijk, maar de importeur van Factor in Nederland -DuHo Sports BV- liet al weten dat hier aan wordt gewerkt en dat binnen afzienbare tijd er een aparte unit op de markt gaat komen die dat wel toe laat. De standaard aerobar extensions hebben een prima pasvorm die voor veel atleten een polspositie heeft die een neutraal en ontspannen gevoel gaat opleveren. Iets anders waarin Factor bij de introductie van de nieuwe cockpit is gaan afwijken is dat ze gekozen hebben voor een systeem waarbij de achterzijde van de extensions een ‘platte’ vorm heeft. Je kunt dus niet wisselen naar een andere type extensionvorm dan wat nu geleverd wordt. Althans, nog niet, want wat erg slim is is dat Factor hun design data van de monopost hebben gedeeld met specialistische bedrijven zoals Wattshop en Aerocoach in de UK en reken er maar op dat zij snel met custom-solutions gaan komen waarmee je de fit range van deze fiets kunt vergroten. De originele cockpit liet een ‘normale’ ronde buis montage zien waarbij je makkelijker after market een andere vorm zou hebben kunnen kiezen. Misschien dat we deze constructie toch weer terug gaan zien in een later stadium als Factor inziet dat ze ook een geweldige fiets voor triathleten hebben wanneer er een paar kleine aanpassingen mogelijk zijn.

De zadelpen wordt standaard geleverd met een off set om meer UCI compliant te zijn, maar optioneel is er ook een zero-offset zadelpen beschikbaar. Dus een steilere meer tri-specifieke zadelpositie is zeker haalbaar.

Hou je van een fiets met een qua lijnen spel ten opzichte van sommige andere hele specifieke triathlonfietsen zoals de Cadex Tri wat minder extreem is dan kan de Factor Hanzo een hele mooie fiets voor je zijn. Persoonlijk vind ik het een parel om te zien, prachtig hoe de versoepeling van de UCI regels door de ingenieurs van Factor is toegepast om een razendsnelle fiets te bouwen.

De Factor Hanzo is beschikbaar in de maten St/m XL met de volgende geometrie:

Geometry:

S:
Stack: 465 mm
Reach: 385 mm
Effective Top Tube Length: 483 mm (with 78° seat angle)
Wheelbase: 969 mm
BB Drop: 72 mm
Seat Tube Angle: 78° / 85°
Head Tube Angle: 71.5°

M:
Stack: 483 mm
Reach: 405 mm
Effective Top Tube Length: 508 mm (with 78° seat angle)
Wheelbase: 980 mm
BB Drop: 72 mm
Seat Tube Angle: 78° / 85°
Head Tube Angle: 72.5°

L:
Stack: 501 mm
Reach: 425 mm
Effective Top Tube Length: 532 mm (with 78° seat angle)
Wheelbase: 1006 mm
BB Drop: 72 mm
Seat Tube Angle: 78° / 85°
Head Tube Angle: 72.5°

XL:
Stack: 519 mm
Reach: 445 mm
Effective Top Tube Length: 532 mm (with 78° seat angle)
Wheelbase: 1032 mm
BB Drop: 72 mm
Seat Tube Angle: 78° / 85°
Head Tube Angle: 72.5°

 

 

 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

nl_NL_formalDutch