Trek Speed Concept 2022

Trek kan en mag zien worden als de grondlegger van de triathlonfietsen waarbij het wegwerken van de kabels t.b.v. de aerodynamica het hoofdoel was. Toen de Trek Speed Concept in 2010 gelanceerd werd was dit echt iets nieuws, iets bijzonders zoals we dat nog niet eerder hadden gezien. Er was gedacht aan storage units voor je flat kit en voor voeding. De base bar, aerobar en de stuurpen(nen) waren een integraal onderdeel van de hele fiets.

Wat de designers bij Trek niet zo goed hadden bedacht is dat de gemiddelde consument geen mechanieker tot zijn beschikking had die tijd heeft om aan zijn fiets te werken……De handelingen die je moest doen om een kabel te vervangen waren niet echt heel erg tof, tijdrovende klusjes waar je niet heel blij van werd. Ook waren de remmen niet de beste van de klas.

Er kwam een upgrade van de fiets in 2014, maar deze upgrade maakte het niet een hele spectaculaire wezenlijk andere fiets. Wat de beide SC’s wel zijn is dat het beide nog steeds snelle fietsen zijn als we louter naar de aerodynamica kijken. Maar langzaam aan verschenen er eind 2016/begin 2017 de eerste triathlonfietsen met schijfremmen. Iets waar we nu nauwelijks nog omheen kunnen. Je kunt leuk discussiëren of je op een triathlonfiets überhaupt wel schijfremmen nodig hebt, maar het is wel een richting waar de hele fietsindustrie naar toe gaat. Dat gezegd hebbende is er voor de komende, tientallen, jaren nog aan spare parts te krijgen voor velgrem systemen.

Trek was zich wel bewust van de trend naar schijfremmen, maar kreeg de SC niet sneller met schijfremmen dan de uitvoering met velgremmen en dat was de minimale eis die Trek zichzelf stelde. Daarom duurde het sleutelen aan het design veel langer dan gepland en verwacht, maar inmiddels zijn de eerste sneak pics opgedoken. Tijdens de Giro en de Tour de France is de TT uitvoering al gebruikt, maar inmiddels rijden de eerste pro-triathleten er ook op. En wat een fraaie machine is dit toch weer geworden. Uiterlijk lijkt er op het eerste gezicht niet heel veel aangepast aan het design wat op zich logisch is omdat het niet makkelijk zal zijn geweest om de machine sneller te maken dan de velgrem uitvoering of zelfs minimaal zo snel. Maar met een betere blik zien we toch wel een aantal opvallende details.

Het eerste dat echt meteen opvalt is dat de monopost van de aerobar is vervangen voor een systeem waarbij de aerobar weer bevestigd wordt met twee dragende spacer units.

Wat we verder zien is dat de top tube storage als losse unit verdwenen is en nu volledig geïntegreerd zit in de bovenbuis van het frame, heel erg fraai. Ben heel benieuwd wat de inhoud gaat zijn en hoeveel je er werkelijk in kunt stoppen.

Iets anders dat lijkt op te vallen is dat de stuurpen en base bar uit één geheel zijn hetgeen het nog belangrijker maakt om van de te voren exact te weten waar je je armpads wilt hebben zitten. Omdat alle informatie die ik nu geef op basis van deze sneak pics is is ook nog niet duidelijk hoeveel ‘maten’ er van deze combo straks verkrijgbaar zijn. Maar zowel van bovenaf gezien als vanaf onderaf lijken er alleen bevestigingsbouten van de spacers onder de aerobar zelf zichtbaar dus de rest lijkt een integrated systeem te zijn.

Verder lijkt er, net zoals bij de racefietsen van Trek, gebruik gemaakt te zijn van het IsoSpeed dempingsysteem. Helemaal geen gek idee omdat triathlonfietsen best stugge machines zijn en wanneer je de demping van de fiets iets kunt aanpassen aan het wegdek kan dat een interessante toepassing zijn. Vibraties kunnen leiden tot meer vermoeidheid van de spieren dus voor een 180 km distance helemaal niet gek bedacht.

Een ander interessant detail is de speciale aerobottle die de driehoek in het frame boven het bottom bracket opvult. Ongetwijfeld UCI illegaal maar natuurlijk heerlijk legaal voor triathlon. Persoonlijk zou ik de bidon niet gebruiken, maar er een flat kit houder van maken. Maar misschien is dat nog een andere accessoire die Trek nog even in de mouw heeft zitten. Dat je kunt kiezen voor een flat kit houder of een aerobottle. In elk geval zien we op de fietsen van zowel Holly Lawrence (blauw) en die van Sky Moench (paars) niet langer de draftbox (die als flat kit houder diende) achter op de fiets zitten.

Voor de hydration mag duidelijk zijn dat Trek niet gekozen heeft voor een integrated hydratie systeem. Prima keuze wat mij betreft, ik ben geen fan van het schoonmaken van allerlei zakken in je frame of dergelijke dingen. Het is altijd gehannes en gedoe, maar ieder z’n ding. Wel lijkt er iets van een speciale aerobarhouder op de fiets van Holly Lawrence te zitten waar een bottle geplaatst. De vorm van de houder aan de achterzijde doet vermoeden dat het een speciale bottle is. Maar misschien kun je ook kiezen voor een normale bottle houder wat voor een training of race misschien handiger is.

Trek heeft de nieuwe disc brake Speed Concept nog steeds niet officieel gelanceerd dus veel meer details zoals prijzen, maten en fit kunnen we nog niet prijsgeven, maar met wat we nu zien lijkt de Speed Concept voor de komende jaren weer bullit proof te zijn. En de kleurstelling is met die coloured chrome look wat mij betreft zeer geslaagd!

 

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

nl_NL_formalDutch