Quintana Roo V-PR
Afgelopen 4 november lanceerde de Amerikaanse bike fabrikant Quinatana Roo (QR) haar nieuwe topmodel. QR heeft dit behoorlijk onder de radar kunnen houden want echt heel veel uitgelekte foto’s waren er nog niet online te zien.
De nieuwe fiets wijkt qua geometrie niet veel af van de andere modellen in de QR collectie zoals de PRSix2, de PRfive en PRfour. Wat wel nieuw is, en hier lijken de meeste fabrikanten te kiezen voor twee tegenovergestelde richtingen, is de hele dunne voorvork die vrij dicht op de wielen staat. We zien u dat merken zoals Specialized en bijv. ook Kú Cycle kiezen voor hele brede vorken die ver van de wielen af staan of, zoals QR nu doet en bijv. ook bij de Orbea Ordu disc, vorken die veel dichter bij de wielen staan.
Quinatana Roo is wel de eerste fabrikant die kiest, of liever gezegd, de mogelijkheid biedt om te kiezen voor één van de eerste mainstream aero cockpits. We hebben deze aerobar extensions al gezien van o.a. Speedbar, D2Z en Speeco waarbij ze helemaal voor de atleet specifiek op maat worden gemaakt. En waar dan prijskaartje aanhangen van alleen voor de bar van € 1500 t/m € 3500. QR kiest voor de Vision Metron TFA Pro dat een soort zelfde look biedt, maar in een non-personalized uitvoering maar zeker meer aero is dan de gewone aerobar. Deze aerobar is eigenlijk een hele lange volledige armpad.
Uit aerotesten die ik zelf met een andere fabrikant, Kú Cycle, heb gedaan weet ik dat alleen het wisselen van een alu Profile Design extension naar de Zipp Vuka AXS aerobar verschil in aerodynamica maakte. En meer dan dat we hadden verwacht.
Deze Vison cockpit heeft werkelijk een enorme range aan verstelmogelijkheden, meer dan 10 cm fore en aft speling. Met uiteraard de sweetspot wat minder extreem groot, maar het is echt een enorme range om je positie optimaal af te kunnen stellen. Natuurlijk is de juiste maat nog steeds super belangrijk omdat je dan de juiste rijeigenschappen hebt. Dus eigenlijk wil je niet aan de uiterste twee uiteinden van de fit range zitten.
Wat best verrassend is is dat QR het gewicht van de nieuwe fiets heeft weten terug te brengen voor een complete fiets op net iets meer dan 8,5 kg. En dat is incl. het Profile Design Aeria hydratiesysteem waarmee de fiets standaard is uitgerust Als we dit bijvoorbeeld vergelijken met de nieuwe Scott Plasma 6 die compleet met een zelfde kwaliteit afmontage dan is deze fiets meer dan een kilo zwaarder in dezelfde maat. En het V-PR frame is bijv. 25% lichter dan QR’s eigen PRSix frame.
QR heeft de Shift Technology bij de nieuwe V-PR wat aangepast dan bij de overige modellen. Het Shift paneel is wat minder massief, bijna gehalveerd, maar zou volgens de mensen bij QR dezelfde aerodynamische eigenschappen hebben. De Shift Technology is een aanpassing van de schuine buis en de non-drive side chain stay om de zogenaamde luchtstroom naar de non-drive side kant te sturen.
Wat is gebleven is de storage unit aan de achterzijde voorzien van een verbeterde sluiting en het ingebouwde lampje heeft helaas het veld moeten ruimen. De maat van de box verandert per framemaat zodat deze altijd mooi aansluit op de rest van het frame.
De Quintana Roo V-PR is een fraaie bike met een hele cleane look zonder teveel op te vallen. Nog steeds de mogelijkheden om uit verschillende kleuren te kiezen in combinatie met een aantal kleuren decals waardoor je toch een soort van ‘eigen’ identiteit aan de fiets kunt geven.
Jeroen van Geelen,
triathlondinosauriër en eigenaar van TRIPRO triathlon center in Hilversum
Pics: Courtesy of slowtwitch.com