Launch van de Trek Speed Concept disc

Jawel, het is dan eindelijk zover. Trek heeft gisteren haar Speed Concept met disc brakes officieel gelanceerd. We schreven er hier op Trikipedia al eerder over aan de hand van uitgelekte foto’s. Maar gisteren was het officieel en wat een fiets is dit geworden! Heel veel moois en toch ook een paar kleine tegenvallers. Laten we beginnen met al het moois…

De looks

Wat een waanzinnig mooie machine! De basis kleuren zijn al zeer fraai en voor wie dat niet genoeg is via het Trek Project One concept kun je ook nog eens hele mooie personalized machines samenstellen. Hieronder een aantal van de basis modellen.

De fit

De fit range is meer dan groot. Het frame is in 4 maten te leveren S, M, L en XL met een armpad stack range van 11,5 cm, een armpad reach range van 16 cm en een armpad breedte verstelbaarheid van maar liefst 12 cm. Een verstelbare aerobar lengte van 10 cm en de mogelijkheid om de aerobar te kantelen in 0, 7 of 14 graden. Er zijn 3 verschillende base bars, Low, Medium en High. Low betekent in dit geval een horizontale base bar, de Medium heeft de remgrepen 35 mm hoger dan de Low en de High heeft de remgrepen nog eens 35 mm hoger dan de Medium.

 

De hydration en storage mogelijkheden

Trek heeft een speciale BTA (between the arms) bidon gemaakt die in aerodynamisch opzicht een integraal deel van de fiets uitmaakt. Met de bidon levert de fiets 1 minuut winst op over een IM course dan zonder. Op het frame zit idem dito een speciaal voor dit frame ontwikkelde aero bottle. Onder deze frame bottle zit de toegang tot een spare part unit. En last but not least zit de bento box compleet in de bovenbuis van het frame weggewerkt. Heb je een lekkende gel gehad? Geen probleem, de box is te verwijderen met slechts het losdraaien van twee schroefjes.

IsoSpeed

De fiets is voorzien van Trek’s IsoSpeed, een systeem om te voorkomen dat heftige wegvibraties teveel doortrillen naar de spieren. Op een long distance triathlon kan dit, zeker bij een parcours wat slechter wegdek heeft, het verschil maken tussen net wat meer of minder vermoeidheid.

Dit was in het kort all the good stuff…..maar toch ook een paar minpuntjes.

  • De aerobar is, tot nu toe in elk geval, slechts in 1 vorm verkrijgbaar. De skibend moet je dan wel net lekker passen.
  • ‘Slechts’ 2 opties qua aerobar tilt, 7 en 14 graden en ook alleen deze twee stappen.
  • Nog geen commercieel verkrijgbare optie om eigen aerobar extensions te plaatsen. Maar bij sommige pro’s zien we wel een oplossing hiervoor. Dus wie weet komt dit ook beschikbaar voor de normale markt.
  • Cranks in lengtes die crankzinnig zijn. Serieus, Trek…..come on 170 mm voor maat S, 172,5 bij de M & L en zelfs 175 mm op de XL zijn echt no go. En als ze dan voorzien zijn van een power meter wordt het wel echt een dure after market aanpassing.  Overigens denk ik dat dit een keuze is die gevoed is door beschikbaarheid. Wanneer je namelijk in Trek’s Project One concept een fiets gaat samenstellen en je kiest bijvoorbeeld voor een aanpassing van de cranklengte naar 165 mm dan schiet je verwachte levertijd van 20 dagen naar 180 dagen.

Het hoeven allemaal niet per sé deal breakers te zijn, maar jammer is het wel. Ik verwacht overigens wel dat punten 1 t/m 3 vrij snel opgelost/aangepast gaan worden door Trek.

De Trek Speed Concept disc is verkrijbaar in verschillende afmontages zoals met Sram Rival eTap AXS a € 8.599, a boat load of money voor een Rival etap kun je denken. Maar vergis je niet dat ‘Rival’ slechts de voor- / achter derailleur en de crankset zijn. De rest is eTap AXS Red omdat Sram, net als Shimano, geen andere tri/TT shifters en remgrepen heeft dan Red. Niettemin een aardige smak geld natuurlijk.

De overige modellen zijn uitgerust met Sram Force of Red eTap AXS of Shimano Ultegra / Dura Ace 12 speed Di2. Resp. komen ze op € 10.099,00 13.099,00 en € 9.599,00 / € 13099,00

Meer over de Trek Speed Concept disc vind je hier

 

Jeroen van Geelen,

triathlonfreak en eigenaar van TRIPRO triathlon & testcenter in Hilversum

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.