Een dag in de windtunnel met Gustav Iden en Kristian Blummenfelt

Onlangs was ik samen met de mensen van Speeco in de windtunnel in Eindhoven waar we het aanmeten van de Speeco sturen bij deze 2 atleten fase 2 inging. Bij eerdere sessies was er al gekeken naar de vorm en het gevoel van de onderarmen van Kristian. In de volgende drie dagen was het voornamelijk het testen van aerodynamica in de verschillende yaw angles en de juiste afstand van zadel naar de armpads, ook wel genoemd de armpad-reach. En bij Gustav was het ook nog de juiste hoek van de aerobar testen. In het geval van Gustav werd zijn eigen aerobar nog gebruikt in de verschillende posities omdat hij een fase achter Kristian zat. Kristian was al eerder geweest en die kon deze dagen zijn eerste 3D prototype testen. Dit is dan nog niet de finale carbon uitvoering van het stuur maar een 3D print. Dit is dan ook niet geschikt om buiten meet te gaan fietsen, maar alleen om de pasvorm, het gevoel van de juiste grip, etc. te testen voordat de finale uitvoering in carbon wordt gemaakt.

Speeco guys aan de slag met een nieuwe aanpassing en Gustav in gesprek met Mikal en Olav.

Tijdens deze gelegenheid had ik ook de kans om een goed gesprek te hebben met hun trainer/coach Olav Alexander Bu en de broer van Gustav, Mikal Iden, die op zijn beurt weer de coach is van Lionel Sanders. Ik was met name erg geïnteresseerd in waarom ze zoveel en vaak testen en dat gesprek leverde hele interessante punten op waar we in een volgend artikel op terug gaan komen.

De Speeco sturen zijn een product en ontwikkeling van twee jonge Nederlandse ingenieurs, zij waren zelf fanatiek fietsers en nu door de drukte van hun bedrijf iets minder fanatiek, maar nog steeds gek van de fietssport en aerodynamica. De Speeco sturen zijn volledig custom built aerobars uit carbon die de hele onderarm en hand ondersteunen. Het doel van deze sturen is het vergroten van het comfort en in het verlengde hiervan de aerodynamica. Niet alleen voor onze bike fit’s en normale stervelingen geldt comfort is key, dit geldt ook gewoon voor atleten van dit wereldniveau. Zonder comfort is er geen aerodynamica winst te halen op afstanden van 90 t/m 180 km.

Overigens zijn de Speeco sturen niet alleen beschikbaar voor dit soort atleten van topniveau, maar ook voor sporters die het maximale comfort en aerodynamica met hun fiets willen halen. Het aanmeten van een Speeco bar gaat dan net zoals bij de pro’s dat de positie wordt geanalyseerd, de hoek van het stuur, de vorm van de armen e.d. allemaal worden bekeken en gemeten middels speciale cups en mallen. Aan de hand van de gegevens wordt dan een eerste 3D print van het stuur gemaakt die vervolgens getest wordt qua fit and feel. Als alles is goedgekeurd wordt de finale uitvoering in carbon gemaakt.

De 3D printed prototype Speeco aerobar van Kristian vlak voordat deze op de Giant van Kristian wordt gemonteerd voor de final check.

De kunst van een goede bike fit zit in de kennis van het lichaam van de sporter, de combinatie maken tussen de contactpunten waarbij zadel een hele grote rol speelt en de vorm van de aerobar. En hier moet dan de juiste balans en verhouding worden gevonden die dan wordt toegespitst op het doel van de betreffende atleet. In het geval van Gustav en Kristian betekent dat het balanceren tussen comfort, power en aerodynamica. Want uiteindelijk willen de mannen zo snel mogelijk de 180 km afleggen… Dit betekent het combineren van jaren ervaring als fitter, de kennis en mogelijkheden van de mannen van Speeco en met wat er allemaal met deze speciale aerobar mogelijk is, de directe input van Gustav en Kristian over wat wel en niet goed voelt en de high tech data van de windtunnel. Best een ingewikkeld klusje bleek uit de vele testgangen die er gemaakt moesten worden. Elke aanpassingen wordt op vier verschillende snelheden getest en dan ook in verschillende yaw angles (de hoek van de wind zoals deze de rijder ‘raakt’) dus ik begreep al snel waarom er drie dagen testen gereserveerd waren.

Helaas mag ik niet delen wat de exacte uitkomsten voor de atleten waren, maar iedereen zal begrijpen dat op dit niveau de concurrentie liever niet wijzer wordt gemaakt. Om deze reden vind je in de onderstaande foto gallery ook geen beelden van Kristian omdat hij de laatste fase van testen op de later te onthullen nieuwe Giant fiets inging.

Jules, 1 van de 2 founders van Speeco, aan de slag met de cockpit van Kristian.

 

Wat hier werd besproken stays within these walls ­čÖé

 

Discussie over de fit van Gustav’s aerosuit waarvan de mouwtjes wat wijd waren. Details are everything….

 

Onder toeziend oog van beide coaches en Gustav voeren de Speeco mannen een medewerker van Giant de nieuwe aanpassingen uit voor een volgende test.

 

Was dit de uiteindelijke positie???

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.