Vanquish Tri, the new bike on the block! Een betaalbare optie?

Toen wij van Trikipedia te horen kregen dat één van onze schrijvers op de website, Jeroen van Geelen van TRIPRO, een eigen triathlonfiets op de markt ging brengen konden wij niet anders dan gaan vragen naar the how and why.

 Zo, Jeroen, een eigen triathlonfiets, dat is geen kattenpis. Dat moet een mooi traject zijn geweest, maar hoe kom je er op?

Nou, laat ik het meteen maar wat nuanceren. Het is niet helemaal mijn ‘eigen’ fiets. Het zit eigenlijk als volgt. Ik heb een paar jaar geleden als consultant voor een merk dat een triathlonfiets produceert werk gedaan. In die periode ben ik in contact gekomen met fabrieken die fietsen en wielen maken. Ook in de jaren daarna met verschillende fabrieken in contact gebleven. Wat veel mensen niet weten is dat veel merken zelf helemaal geen fabriek hebben. Bijv. de Giant fabriek maakt voor heel veel andere merken de fietsen, naast hun eigen merk. Uiteindelijk ben ik maanden met een fabriek bezig geweest om een deel van een bestaand frame van hun zelf te mogen gebruiken. Daarna heb ik de voorvork, de stuurpen en paar andere zaken naar mijn wensen laten aanpassen en zijn we langzaam aan tot dit model gekomen.

De fiets ziet er in elk geval indrukwekkend uit! Wat wil je precies bereiken met dit model?

Wat ik wil bereiken is een betaalbare fiets die er ook nog eens gelikt uit ziet. En natuurlijk is smaak een persoonlijk iets, maar wat ik met gelikt bedoel is dat de fiets de uitstraling en features moet hebben van fietsen die veel duurder zijn. Bijvoorbeeld de kabels zoveel mogelijk weggewerkt, een top tube storage, de voorvork die zo mooi om het frame heen scharniert en een cockpit die veel verstelmogelijkheden biedt, zoals aerobar kanteling, makkelijk in hoogte verstelbaar, etc. Maar het moet er ook nog eens erg mooi uit zien. Het probleem is een beetje dat de fietsen die de laatste jaren geïntroduceerd zijn allemaal upper class prijzen hebben. De nieuwe BMC Speedmachine start bij € 12.000 en loopt door naar maar liefst € 23.000….De ‘goedkoopste’ Trek Speed Concept met Sram Rival Etap AXS € 9.600, de nieuwe Cube Aerium start bij € 8.000. De Scott Plasma heeft dit jaar een ‘goedkopere’ versie erbij gekregen, slechts € 10.000.

Canyon heeft jarenlang een mooie Speedmax gehad in de € 3.000 klasse maar de geruchten gaan dat deze uit de collectie verdwijnt en er alleen nog electronisch schakelen modellen voor terugkomen, dus waarschijnlijk ook meteen duurder. En bij dit model was bijvoorbeeld de voorremkabel niet heel erg fraai geplaatst. Cervelo heeft in de catalogus de P-series modellen staan startend bij € 3.799 maar het merk heeft al 3 jaar geen triathlonfiets meer geleverd…..En in alle eerlijkheid heet het dan een P-series 105, maar is het enige dat 105 is zijn de twee derailleurs, de crankset is een naamloze van Shimano die nog onder de Tiagra en Sora groep valt. Iets dat overigens niet alleen bij Cervelo gebeurt, veel merken doen dit op deze manier.

En dat maakt de markt voor bijvoorbeeld starters of gewoon normale stervelingen zoals jij en ik die een mooie, maar betaalbare fiets willen hebben heel erg klein. We moeten zorgen dat we de triathlonsport niet gaan omtoveren tot een soort elite-sport. En begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb helemaal niets tegen dure fietsen, integendeel :-). Maar als fabrikanten alleen maar steeds duurdere fietsen introduceren dan ‘jagen’ we mensen weg uit de sport vandaan. Het moet voor iedereen toegankelijk blijven. Dat is onze uitgangspositie geweest. Een hele ‘dikke’ fiets voor een hele schappelijke prijs.

Hoe is de pasvorm van de fiets, daar heb jij als bike fitter natuurlijk over nagedacht?

Vanzelfsprekend, ja. De geometrie was niet heel erg ingewikkeld. In de loop der jaren weten we wel hoe de maten zich verhouden en onze maat Medium is in de frame stack bijvoorbeeld vrijwel gelijk aan de Cervelo P-series in maat 56, of een Felt IA Advanced in maat 56, of een Quintana Roo in maat 54. En de andere maten lopen eigenlijk in dezelfde pas. Niet extreem agressief, we kiezen de kant van meer comfort. Door de juiste aerobar te kiezen creëren we veel verstelmogelijkheden in de fit range. We zijn bijv. nu zo goed als rond met Profile Design dat we op onze fietsen de Aeria Ultimate full carbon aerobar kunnen monteren. Dat is een aerobar unit die normaal los alleen al € 1.100 kost. Deze hele unit komt tevens direct met een heel scala aan spacers zodat je optioneel eerst wat comfortabeler in hoogte kunt starten als de triathlonpositie helemaal nieuw voor je is en dan stapsgewijs kun je omlaag zonder dat je daarvoor extra kosten hoeft te maken.

En omdat we natuurlijk fit gerelateerd denken heb je als klant ook nog een aantal opties om tegen een kleine meerprijs voor een andere aerobar extensionvorm te kiezen als de standaard niet bevalt. Maar ook bijv. keuze uit standaard 3 verschillende cranklengtes, 165, 170 en 172,5 mm. Andere lengtes zijn ook mogelijk en afhankelijk van welke lengte dan nodig is betaal je iets bij. En de fiets wordt geleverd zonder zadel. Ook dat is zo’n punt waarvan ik werkelijk niet begrijp waarom fietsmerken een zadel bij een fiets leveren….Dat is zo ongeveer het meest persoonlijke onderdeel aan een fiets en dat moet je gewoon uitvinden tijdens je bike fit en niet een ‘standaard’ zadel door de strot geduwd krijgen. Uiteindelijk betaal je dan weer voor iets wat je niet nodig hebt of je moet mazzel hebben dat het standaard zadel net toevallig de juiste is.

En we starten met de maten bij XS en we gaan door tot een XL.

Met welke merken afmontage ga je merken, Sram, Shimao of andere merken?

TRIPRO: Voor nu als eerste uitsluitend met Shimano. Wellicht later ook met Sram, maar we willen al meer fit gerelateerde opties bieden dus meer kosten in voorraad. We starten met 2 opties. Een Shimano 105 mechanish en een Shimano 105 Di2 electronisch schakelen.,Beiden groepen die zich bewezen hebben in een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Mocht iemand per sé Ultegra willen dan kan dat maar er is eigenlijk weinig argumentatie om daar nog voor te kiezen met de huidige kwaliteit van de 105 groepen. Die zijn zo goed dat er helemaal niets mis mee is. En bij de Di2 groep zijn er natuurlijk sowieso onderdelen van Dura Ace zoals de remgrepen en de bar end shifters omdat Shimano sommige tri/TT onderdelen alleen maar in Dura Ace heeft. We gaan de fiets uitrusten met remmen van TRP, een merk dat o.a. ook door Quintana Roo en Cervelo wordt gebruikt en die meer dan uitstekend functioneren.

Een fiets zonder wielen rijdt niet dus wat ga je daar mee doen? Die daar staat ziet er wel heel erg fancy en stoer uit!

De combinatie van het 3 spaaks voorwiel en het dichte achterwiel ziet er wel heel erg race ready uit en die combinatie gaan we ook wel aanbieden maar ook met gewoon heel standaard wielen om de instap zo laag mogelijk te houden. We gaan de optie aanbieden met een standaard alu wielset, een keuze uit een 40 mm/60 mm resp. voor/achterwiel hoge carbon wielset, een set bestaand uit een 60 mm/ 88 mm carbon wielset, een set 3 spaaks wielen en de set zoals je hem hier ziet staan.

Overigens gaan we de kleuren van de fiets toch nog iets aanpassen. Zoals hij hier staat is het mat zwart met glossy logo’s. Maar de definitieve kleurstelling wordt een mat zwart streep aan de bovenzijde van het frame die past bij het matte van het stuur. Daaronder een groot deel van de fiets glanzend donkergrijs met weer een mat zwart logo. Een idee waar we over nadenken is om de keuze te geven via logo stickers om een andere kleur logo te kiezen. Net zoals je op de tekening kunt zien dat we ook nog werken aan een soort extra storage op de achterkant van het frame.

Een belangrijke vraag en voor onze lezers misschien wel de belangrijkste……wat gaan de fietsen kosten? Je vertelde aan het begin dat je betaalbare opties wil aanbieden.

Het uitgangspunt is geweest om iets functioneels, mooi en netjes afgewerkt te willen bieden. We moeten de laatste details nog uitwerken maar de mechanisch geschakelde groep gaat rond de € 3.799 kosten, dan met de standaard alu wielen. Dat is dan zonder het zadel want dat moet nog tijdens de fit worden bepaald, maar we hebben ook een Trikipedia actie. Voor de eerste 10 klanten die daadwerkelijk de fiets aanschaffen is de bike fit inclusief en krijgen ze een Noosa aero suit in blauw of rood t.w.v. € 199,95 gratis.

De 105Di2 komt met de hoge carbon velgen op € 5.699. In de loop van volgende week hebben we alle prijzen concreet en staan ze op onze website. Maar het gaat niet heel veel afwijken van de genoemde prijzen. Tenzij iemand andere wielen e.d. kiest. Maar wil je de mechanisch geschakelde uitvoering met de hogere carbon velgen dan kan dat natuurlijk ook. Dan betaal je wat meer betere wielset.

Wanneer we dit vergelijken met bijv. de fietsen die nu in eenzelfde prijsklasse zitten, bijv. de Quintana Roo X-PR of de Cervelo P-series 105, dan zijn we echt concurrerend. Dat zijn ook parchtige fietsen, maar wij leveren een veel fraaier stuur, fraaier weggewerkte kabels, keuze uit verschillende fit bepalende opties zoals crank, extension en zadels. Maar Quintana Roo levert bijv. weer tegen meerprijs keuze uit kleuren van de fietsen. Dat kunnen wij -nog- niet bieden. Dus uiteindelijk is er voor iedereen wat te kiezen.

Wanneer zijn je Vanquish modellen leverbaar?

Goede vraag!. In de loop van eind volgende week/begin van de week erna komen er nog twee fietsen binnen. Een exemplaar in de standaard kleurstelling mat zwart/glossy grey en omdat we ook de mogelijkheid tot custom kleuren bieden ook een mat zwart/metallic blue. De custom kleur optie kost € 250 extra. Nadat we de goedkeuring van deze laatste quality control akkoord geven komt de eerste batch van 10 tot 20 fietsen 14 dagen daarna in huis. De twee die we nu in maat Large met het mat zwarte design gaan we overigens tegen een speciale prijs verkopen.

Mochten er mensen interesse hebben in de Vanquish dan kunnen ze via hilversum@tripro.nl even contact opnemen. We hebben wat dagen voor bike fit’s speciaal voor deze fiets vrijgehouden om daar voorrang aan te geven zodat we die eerste klanten kunnen verzekeren dat ze eind maart/begin april op hun fiets kunnen rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.