Ex-triatleten Scott en Vincent Hentzepeter hebben miljoenen volgers op TikTok – WTJ 2226
DINSDAG – Yesss!!!! dacht ik toen we al een paar keer met de weekcijfers boven de 5000 views op de Trikipedia website en de 40.000 views op socials uitkwamen. We zijn lekker bezig, worden goed gelezen en gevolgd. Maar ik denk dat Scott Hentzepeter wel hartelijk moet lachen om zulke cijfertjes. Ze vallen immers totaal in het niet bij de volgers die deze 27-jarige triatleet erop na houdt. Miljoenen mensen zien wat Scott op TikTok doet namelijk. Er waren vorig jaar weken bij dat hij zelfs een half miljard (!) views met zijn korte filmpjes bereikte.
De familie Hentzepeter uit het Overijsselse Westerhaar-Vriezenveen is al geruime tijd in het triathlonwereldje actief. De kale bol van Vincent Hentzepeter viel tijdens wedstrijden al snel op. Als master dwong hij die aandacht ook af met sterke prestaties onder meer met zilver op het NK lange afstand in Stein 2008. Vincent is nog altijd trainer bij zijn club TV Argo. In navolging van pa gingen ook zonen Scott en Finn aan triathlon doen. Met succes. Scott won als jonge atleet de regiowedstrijden in Vroomshoop, Wierden en Rijssen en ook jongere broer Finn was een gevierd triatleet. Hij won vooral op de kortere afstanden als junior veel mini-triathlons.
Waar pa Vinent (van huis uit fysisch geograaf) zich al in de mediawereld begaf als mede-eigenaar van MaXus-Media, ontdekten de jongens al snel de kracht van social media. In 2017 begonnen ze met het plaatsen van sportfilmpjes op Instagram, waarin ze tips gaven voor andere triatleten. Hoe kom ik zo soepel en snel mogelijk na het zwemmen uit mijn wetsuit bijvoorbeeld. Het scoorde meteen. Bij 50.000 volgers werd het tijd voor de volgende stap: TikTok.
Vijzelvideo’s
Dankzij het algoritme kregen ze op TikTok nog veel meer volgers. Inmiddels zit Scott aan het duizelingwekkende aantal van 36,4 miljoen wereldwijd (da’s het dubbele aantal inwoners van Nederland!) Vooral in Indonesië, Brazilië en de Verenigde Staten heeft hij veel fans. Zijn TikTok-activiteiten namen een grote vlucht toen hij naast triatlonvideo’s ook prankvideo’s plaatst. Grappen uithalen met vrienden. Maar de doorbraak zijn de vijzelvideo’s. De kenners weten meteen wat we bedoelen. Scott zag op vakantie in Indonesië dat overal vijzels gebruikt worden. Het werd zijn inspiratie voor nieuwe korte filmpjes. De triatleet verbrijzelde alles wat los en vast zit: dakpannen, flesjes bier, snoep of kokosnoten, je kunt het zo gek niet verzinnen of het Scott prakte het in zijn stenen kommetje tot een maffe brij. En iedereen wil zien wat er uiteindelijk overblijft van zo’n gestampte dakpan.
De broers hebben op hun accounts scottsreality en finsreality inmiddels respectievelijk 36,4 en 7,2 miljoen volgers. Daarmee is Scott ’s lands grootste TikTokker en wereldwijd staat hij in de top tien. De video’s namen ze vooral in een gehuurde villa op Bali op. Een verklaring voor zijn succes is dat hij als het ware vergroeid is met algoritmes en daarmee weet hoe de aandacht van zijn volgers vast te kunnen houden. Zelfs grote popsterren als Ed Sheeran en Adele staan in de rij om hun muziek onder zijn video’s te zetten. Over hun beider inkomsten zullen we hier niet hebben, daar doen ze ook geen uitspraken over. Het is in elk geval meer dan het prijzengeld van de triathlons in Vroomshoop. Wierden of Rijssen…..
Er zit voor ons oude mannen (Ruud en ik) maar 1 ding op: we moeten met Trikipedia als de wiedeweerga op TikTok. Tips zijn welkom, Scott!